مشاوره ژنتیک پزشکی

مشاوره ژنتیک پزشکی در تهران

مشاوره ژنتیک به عنوان یک حوزه حیاتی در حوزه‌های علوم پزشکی و زیست‌شناسی ظاهر شده است تا به افراد و خانواده‌ها کمک کند درک بهتری از جوانب ژنتیکی سلامت خود پیدا کنند. این حوزه نه تنها به تشخیص بیماری‌های ژنتیکی می‌پردازد بلکه به فراهم کردن راهنمایی و پشتیبانی در مواجهه با اطلاعات ژنتیکی و تصمیم‌گیری‌های مرتبط نیز متمرکز است.

اگر قصد دارید از مشاوره‌های درمانی ژنتیک استفاده کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به برخی از نکات مهم در زمینه مشاوره ژنتيک و همچنین خدمات قابل‌ ارائه توسط متخصصین این حوزه اشاره خواهیم کرد. دکتر ساناز طبرستانی یکی از متخصصین ژنتیک پزشکی در تهران بوده و خدمات تشخیصی و درمانی سرطان ارثی ارائه می دهد.

مشاوره-ژنتیک-تهران

مشاوره ژنتیک چیست؟

مشاوره ژنتیک جهت ارائه پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های ارثی و اختلالات ارثی بسیار مناسب و کمک کننده است.

مشاور ژنتیک یک حرفه در حوزه پزشکی و علوم زیستی است که به افراد در درک و مدیریت مسائل ژنتیکی کمک می‌کند. این متخصصان به بررسی و ارائه اطلاعات مربوط به ژنتیک به افراد و خانواده‌ها می‌پردازند. مشاوران ژنتیک به عنوان پلی بین پزشکان و بیماران به کمک تشخیص و مدیریت بیماری‌های ژنتیکی و ارائه پیشنهادهایی برای پیشگیری از این بیماری‌ها می‌پردازند.

مشاوران ژنتیک، افراد را در فهم نتایج تست‌های ژنتیکی، احتمال انتقال بیماری‌های ژنتیک به نسل بعد، و تصمیم‌گیری در مورد سلامت ژنتیکی خود یاری می‌کنند. این مشاوره به ارائه اطلاعات در زمینه پیشگیری، تشخیص، و مدیریت بیماری‌های ژنتیکی و همچنین به ارتقاء سلامت جمعیت کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره ژنتیک سرطان

مشاور ژنتیک چه وظیفه ای دارد؟

مشاور ژنتیک سابقه خانوادگی مراجعان را بررسی کرده و سپس اقدام به بررسی موارد و اختلالات مرتبط با بیماری های ژنتیکی در افراد می پردازد. درواقع هر نوع اختلالات ژنتیکی که از والدین به ارث رسیده است یا به دلیل تغییرات ایجاد شده در ژن ها رخ داده است، بررسی می کند.

بیشتر بخوانید: کاربرد و اهمیت آزمایش انکوتایپ

وظایف مشاوران ژنتیک عبارتند از:

  1. تشخیص بیماری‌های ژنتیکی: ارائه تشخیص‌های ژنتیکی به افراد بر اساس تحلیل ژنوم.
  2. بررسی پیشینه ژنتیکی: ارائه راهنمایی و مشاوره برای افرادی که در خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی هستند.
  3. تفسیر نتایج تست ژنتیک: توضیح نتایج تست‌های ژنتیکی به افراد و خانواده‌ها و ارائه راهنمایی برای اقدامات بعدی.
  4. پشتیبانی روانی: ارائه پشتیبانی و مشاوره به افراد و خانواده‌ها در مواجهه با اطلاعات ژنتیکی و تصمیم‌گیری‌های مرتبط.
  5. مشاوره در زمینه تولید مثل: ارائه مشاوره برای افراد و زوج‌ها در مورد احتمال انتقال بیماری‌های ژنتیکی به نسل بعد.

بیشتر بخوانید: تست غربالگری ناقلین برای بارداری چیست؟

دلیل نیاز به متخصص ژنتیک

تمامی افراد در بخش‌های مختلف زندگی خود نیازمند انجام مشاوره‌های پزشکی برای بررسی مشکلات ناشی از عوامل ژنتیکی هستند. در ادامه به برخی از دلایل نیاز افراد به انجام مشاوره ژنتیک می‌پردازیم:

·        در صورتی که ازدواج فامیلی داشته‌اید.

·        اگر دچار اختلالات کروموزومی هستید.

·        اگر ناهنجاری‌های کروموزومی را در دوران بارداری تجربه کرده‌اید.

·        اگر دو بارداری قبلی خود را از دست داده‌اید.

·        اگر کودکانی با اختلالات ذهنی و روانی در خانواده وجود دارد.

·        اگر در خانواده سابقه تولد فرزند مرده وجود دارد.

·        اگر بیماری‌های مختلفی در خانواده وجود دارد که افراد از طریق وراثت به آن مبتلا شده‌اند.

·        اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های مختلف همچون سرطان در خانواده دیده شده است.

اهمیت مراجعه به مشاوره ژنتیک

مراجعه به مشاوره ژنتیک اهمیت زیادی در موارد زیر دارد:

  1. تشخیص زودرس بیماری‌های ژنتیکی: مشاوره ژنتیک می‌تواند به تشخیص زودرس بیماری‌های ژنتیکی کمک کند، که این موضوع به امکان اتخاذ تدابیر پیشگیری یا درمانی زودهنگام منجر می‌شود.
  2. پیشگیری از انتقال ژن‌های بیماری به نسل بعد: با مشاوره ژنتیک، افراد می‌توانند درک بهتری از احتمال انتقال بیماری‌های ژنتیک به فرزندان خود پیدا کنند و درصورت لزوم تصمیم‌های بهتری در زمینه تولید مثل بگیرند.
  3. تصمیم‌گیری در مواجهه با اطلاعات ژنتیکی: مشاوران ژنتیک افراد را در تفسیر نتایج تست‌های ژنتیکی یاری می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا تصمیمات مناسبی در مورد بهداشت و درمان خود بگیرند.
  4. پشتیبانی روانی: مشاوره ژنتیک می‌تواند به افراد و خانواده‌ها در مواجهه با اطلاعات حساس و مسائل پیچیده ژنتیکی کمک کند و پشتیبانی روانی ارائه دهد.
  5. تحلیل ریسک‌های ژنتیکی: اطلاع از ریسک‌های ژنتیکی می‌تواند به افراد کمک کند تا سبک زندگی مناسبی را انتخاب کنند و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها را بهتر درک کنند.

بیشتر بخوانید: لیست سرطان های ارثی!!

فوق تخصص ژنتیک در تهران

فوق تخصص ژنتیک در تهران با بررسی مشکلات ژنتیکی رایج در میان افراد، به کنترل و پیشگیری از بروز این اختلالات می‌پردازد. بسیاری از بیماری‌هایی که از طریق پدر و مادر به‌ صورت ارثی به نوزاد منتقل می‌شود، توسط پزشکان حوزه ژنتیک مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

فوق تخصص ژنتیک با ارائه اطلاعاتی مفید در خصوص بیماری‌های ارثی به افراد، بیمارانی که در معرض خطر مشکلات ژنتیکی هستند را یاری می‌کند. انجام مشاوره‌های لازم و بررسی نتایج آزمایش‌های ژنتیکی توسط فوق تخصص ژنتیک صورت می‌گیرد، بنابراین عمل به توصیه متخصصان و شرکت در جلسات مشاوره‌ای آن‌ها باعث کنترل مشکلات مربوط به بیماری‌های ارثی در آن‌ها می‌شود.

دکتر ساناز طبرستانی فوق تخصص ژنتیک در تهران یکی از پزشکان متبحر در زمینه بررسی و درمان مشکلات ژنتیکی است. ایشان با بررسی شرایط جسمی، سلامتی و خانوادگی بیمار خدمات بسیار مهمی در حوزه تشخیص اختلالات و بیماری‌های ناشی از انتقال ژن در افراد ارائه می دهد.

مطالب مرتبط

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *