سرطان رحم

سرطان رحم ارثی و ژن های موثر در ابتلا به سرطان رحم ارثی

سرطان رحم ارثی و مبتلا شدن به آن یکی از دغدغه خانم هایی است که در عضوی از  خانواده شان این مشکل وجود داشت. ارثی‌بودن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افرادی که از این خانواده‌ها هستند، افزایش دهد. در این مقاله به طور کامل به این مسئله پرداختیم و باید ذکر کنیم که سرطان رحم ارثی دور از واقعیت نیست.

سرطان رحم ارثی

آیا سرطان رحم ارثی است؟

حدود 5 الی 10 درصد عامل ابتلا به سرطان رحم، ارثی است. این به معنای این است که اگر در خانواده‌تان و افراد نزدیک خود افرادی سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان سینه داشته باشند، شما نیز افزایش خطر ابتلا به این بیماری را دارید، اما باید توجه داشت که بیشتر موارد سرطان رحم به عوامل غیر ارثی، مانند عوامل محیطی و عادات زندگی، برمی‌گردد.

در صورتی که در خانواده‌تان سابقه سرطان رحم وجود دارد، حتما با بهترین متخصص ژنتیک در مورد آزمایش های ارثی مرتبط با سرطان رحم مشاوره داشته باشید. این تست ها می‌توانند به شناسایی تغییرات ژنتیکی مرتبط با سرطان و ارائه اطلاعاتی درباره خطر ابتلا به این بیماری کمک کنند. 

بیشتر بخوانید: انواع تست های ژنتیک سرطان ارثی

ژن های مرتبط با سرطان رحم

سرطان رحم ارثی یک بیماری پیچیده و اغلب بدخیم است که توسط تغییرات ژنتیکی در سلول‌ ها به وجود می‌آید. برخی از ژن‌ های مرتبط با سرطان، که به عنوان ژن ‌های سرطانی شناخته می‌شوند، در رشد و تقسیم غیرمعمول سلول ‌ها نقش دارند. این تغییرات در ژن ‌ها ممکن است به طور وراثتی منتقل شوند یا به صورت اکتسابی در طول زندگی اتفاق بیفتد.

برخی از ژن‌ های سرطانی رحم ارثی شناخته شده عبارتند از:

✔ژن TP53:

این ژن نقش کلیدی در کنترل رشد و تقسیم سلول ‌ها دارد. تغییرات در این ژن مرتبط با بیش از ۵۰ درصد از سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان کبد است.

✔ژن BRCA1 :

این ژن نقش مهمی در باز سازی DNA و کنترل رشد سلول  ‌های سرطانی دارند. تغییرات در این ژن‌ها مرتبط با سرطان پستان و سرطان تخمدان است . ژن BRCA1 خطر یک نوع سرطان نادر رحم را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: آزمایش بررسی ژنتیکی BRCA

✔ژن‌های MLH1، MSH2، MSH6 و PMS2:

این ژن‌ ها نقش در بازسازی  DNA و جلوگیری از تجمع تغییرات ژنتیکی ضروری دارند. تغییرات در این ژن‌ ها مرتبط با سرطان روده بزرگ و سرطان رحم می‌باشد.

این موارد فقط چند نمونه از ژن‌ های سرطانی هستند و هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه ادامه دارد. مشاوره با بهترین متخصص ژنتیک می‌تواند در تشخیص و پیشگیری از سرطان مفید باشد، به خصوص اگر در خانواده‌ شما و نزدیکانتان سابقه سرطان وجود دارد.

پیشگیری از ابتلا به  سرطان رحم ارثی

پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم ارثی می‌تواند با اقدامات زیر انجام شود اما نتیجه موفق صد در صدی ندارد زیرا عامل ژنتیک تا حدودی پیچیده است.

✔مشاوره ژنتیک:

اگر در خانواده‌ تان سابقه سرطان رحم وجود دارد، مشاوره ژنتیکی را در نظر بگیرید. یک متخصص ژنتیک می‌تواند با تعیین خطر ارثی شما برای سرطان رحم، توصیه‌های مشخصی ارائه دهد.

✔آزمایشات ژنتیکی:

در صورتی که خطر ارثی بالایی برای سرطان رحم دارید، پزشک شما آزمایش ژنتیکی را توصیه می‌کند. این آزمون‌ ها می‌توانند تغییرات ژنتیکی مرتبط با سرطان رحم را شناسایی کنند و به شما اطلاعاتی درباره خطر ابتلا به این بیماری و اقدامات پیشگیری راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید:تست carrier screening یا غربالگری ناقلین

✔سایر اقدامات:

به علاوه، اقداماتی مانند انجام فعالیت‌ های ورزشی منظم، حفظ وزن سالم، مصرف یک رژیم غذایی سالم که حاوی میوه‌ ها، سبزیجات، مواد غذایی با فیبر بالا و کاهش مصرف چربی‌ های اشباع شده است، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم کمک کند.

مشاوره ژنتیک سرطان رحم ارثی

مشاوره ژنتیک سرطان رحم ارثی

مشاوره ژنتیک سرطان رحم ارثی می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از ریسک وراثتی بیماری‌ سرطان رحم ارثی داشته باشید و تصمیمات بهتری در مورد پیشگیری و درمان این بیماری‌ها بگیرید. این نوع مشاوره توسط متخصصین ژنتیکی ارائه می‌شود که اطلاعات شما را درباره سابقه خانوادگی، آزمایش‌های ژنتیکی، و عوامل دیگری که ممکن است بر روی احتمال بروز بیماری‌های وراثتی تأثیر داشته باشند، بررسی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره ژنتیک سرطان در شمال تهران

نتیجه گیری

سرطان رحم ارثی یکی نوع سرطان زنانه شایع است که در بسیاری از موارد به دلیل تغییرات ژنتیکی و ارثی در گروه‌های خاص از خانواده‌ها رخ می‌دهد. این نوع سرطان از طریق انتقال ژن‌های پرخطر از یک نسل به نسل بعدی به ارث می‌رسد و ممکن است بدون علائم خاصی ظاهر شود.

افرادی که در خانواده‌هایی با سابقه‌ی سرطان رحم ارثی قرار دارند، باید به طور دقیق‌تر نظارت شوند و از تست‌های ارزیابی جهت زودتر شناسایی خطرات و آغاز درمان‌های پیشگیری استفاده کنند. بهبود شناخت در مورد ژن‌های مرتبط با این نوع سرطان و روند توسعه تست‌های ژنتیکی، می‌تواند در تشخیص زودهنگام و کاهش خطر ابتلا به این بیماری مؤثر باشد.

مطالب مرتبط

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *