آزمایش شاخص سرطان پستان (BCI) - دکتر ساناز طبرستانی

آزمایش شاخص سرطان پستان (BCI)

آزمایش شاخص سرطان پستان Breast Cancer Index یا BCI یک تست ژنومی است که به منظور ارزیابی خطر عود سرطان پستان و برای تشخیص میزان بهره‌مندی بیمار از درمان هورمونی طولانی‌مدت (تا 10 سال) طراحی شده است. این تست با بررسی بیان ژن‌های خاصی که در رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی نقش دارند، اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به پزشکان در تصمیم‌گیری‌های درمانی کمک کند.در این مقاله به بررسی آزمایش شاخص سرطان پستان Breast Cancer Index که به‌عنوان یک ابزار مهم در مدیریت درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان شناخته می‌شود می پردازیم و کاربردها و نتایج حاصل از آن را بررسی می کنیم.

آزمایش شاخص سرطان پستان

کاربرد تست شاخص سرطان پستان

تست شاخص سرطان سینه که توسط Biotheranostics ساخته شده است، فعالیت 11 ژن را تجزیه و تحلیل می کند.

آزمایش شاخص سرطان سینه (BCI) آزمایشی است که برای کمک به زنانی که در مراحل اولیه سرطان سینه با گیرنده هورمونی مثبت (HR+) تشخیص داده شده اند و متخصصان سرطان آنها، درمان ضد استروژن را به مدت 5 سال برای آن ها انجام داده اند، و در حال حاضر می خواهند بدانند این درمان را پنج سال دیگر هم باید ادامه دهند یا خیر؟ این درمان برای پیشگیری از عود سرطان مفید است یا خیر؟ کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: مشاوره ژنتیک سرطان پستان

شاخص سرطان سینه دو نتیجه را گزارش می‌کند:

 احتمال بازگشت سرطان 5 تا 10 سال پس از تشخیص وجود دارد و اینکه آیا یک زن احتمالاً از درمان هورمونی به مدت 10 سال سود می‌برد.

اجزای شاخص سرطان پستان

شاخص سرطان پستان از دو مولفه اصلی تشکیل شده است:

1. مولفه مخاطره‌ای :

   این مولفه با ارزیابی سطح بیان ژن‌های مرتبط با رشد و تقسیم سلولی، خطر عود سرطان در پنج سال اول پس از تشخیص را پیش‌بینی می‌کند.

2. مولفه هورمونی:

   این مولفه به ارزیابی پاسخ بیمار به درمان هورمونی طولانی‌مدت می‌پردازد و نشان می‌دهد که آیا بیمار از ادامه درمان هورمونی تا ده سال پس از تشخیص بهره‌مند خواهد شد یا خیر.

 تفسیر نتایج آزمایش شاخص سرطان پستان

  • نتیجه BCI Prognostic تخمین می زند که احتمال بازگشت سرطان 5 تا 10 سال پس از تشخیص چقدر است. نتیجه به صورت درصد داده می شود. بنابراین یک نتیجه پیش آگهی 2.2٪ به این معنی است که شما 2.2٪ خطر بازگشت سرطان را 5 تا 10 سال پس از تشخیص دارید.
  • نتیجه پیش‌بینی BCI به صورت «بله» یا «خیر» گزارش می‌شود. نتیجه مثبت به این معنی است که شما احتمالاً از 5 سال دیگر درمان هورمونی سود خواهید برد. بدون نتیجه به این معنی است که شما احتمالاً از 5 سال دیگر درمان هورمونی بهره نخواهید برد.

چه کسانی واجد شرایط آزمایش شاخص سرطان پستان هستند؟

شما ممکن است واجد شرایط آزمایش شاخص سرطان پستان باشید اگر:

  • سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شد.
  • سرطان گیرنده هورمونی مثبت بود
  • هیچ سرطانی در غدد لنفاوی شما وجود نداشت (بیماری گره لنفاوی منفی) یا سرطان گره لنفاوی مثبت است و در یک، دو یا سه غدد لنفاوی است.
  • شما 4 تا 5 سال است که از هورمون درمانی استفاده می کنید و می خواهید بدانید که آیا درمان هورمونی برای مدت زمان بیشتری مفید است یا خیر.
  • از آنجایی که بسیاری از زنان عوارض جانبی نگران‌کننده‌ای از جمله گرگرفتگی و درد مفاصل ناشی از درمان هورمونی دارند، می‌خواهند بدانند که آیا طولانی‌شدن زمان مصرف هورمون درمانی ارزش تحمل عوارض جانبی را دارد یا خیر.

تحقیقات نشان داده است که تمدید درمان هورمونی به مدت 5 سال دیگر  برای مجموع 10 سال درمان هورمونی می تواند برای برخی از زنانی که در مراحل اولیه بیماری گیرنده هورمونی مثبت تشخیص داده شده اند، مزایایی داشته باشد.

اهمیت آزمایش شاخص سرطان پستان

اهمیت BCI در مدیریت سرطان پستان

استفاده از BCI می‌تواند در چندین زمینه مختلف مفید باشد:

1. تصمیم‌گیری در مورد ادامه درمان هورمونی

   برای بیمارانی که تحت درمان هورمونی قرار دارند، BCI می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا ادامه درمان پس از پنج سال اولیه مفید است یا خیر. این امر می‌تواند از عوارض جانبی غیرضروری جلوگیری کند.

2. پیش‌بینی خطر عود:

   BCI با ارائه اطلاعات دقیق در مورد خطر عود سرطان، می‌تواند به بیماران و پزشکان در برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای مراقبت‌های پس از درمان کمک کند.

3. شخصی‌سازی درمان:

   با استفاده از BCI، درمان سرطان پستان می‌تواند به‌طور دقیق‌تری به نیازهای فردی هر بیمار تطبیق داده شود. این شخصی‌سازی درمان می‌تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

چگونگی انجام تست BCI

تست BCI از طریق نمونه‌برداری از بافت تومور بیمار انجام می‌شود. این نمونه سپس به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا تحلیل‌های ژنتیکی بر روی آن انجام گیرد. نتایج تست به پزشکان ارائه می‌شود و آنها می‌توانند بر اساس این نتایج تصمیمات درمانی مناسب را اتخاذ کنند.

مقایسه با دیگر تست‌های ژنتیکی

تست BCI تنها یکی از چندین تست ژنومی موجود برای ارزیابی سرطان پستان است. برخی از دیگر تست‌های شناخته‌شده در این زمینه عبارتند از:

به ارزیابی خطر عود سرطان و پاسخ به شیمی‌درمانی کمک می‌کند، اما تفاوت‌هایی در مجموعه ژن‌های مورد بررسی و نحوه ارائه نتایج دارد.

  • MammaPrint

بر اساس تحلیل 70 ژن خاص، خطر عود سرطان را پیش‌بینی می‌کند و به تصمیم‌گیری در مورد شیمی‌درمانی کمک می‌کند.

  • Prosigna

  با استفاده از فناوری NanoString، بیان ژن‌های مرتبط با سرطان پستان را تحلیل می‌کند و نتایجی مشابه با BCI ارائه می‌دهد.

هر یک از این تست‌ها مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند و انتخاب تست مناسب بستگی به شرایط بالینی هر بیمار و نظر پزشک معالج دارد.

محدودیت‌ها و چالش‌ها

هرچند BCI ابزاری قدرتمند در مدیریت سرطان پستان است، اما دارای محدودیت‌ها و چالش‌هایی نیز می‌باشد. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به هزینه بالای تست، دسترسی محدود به برخی از مراکز پزشکی و نیاز به نمونه‌برداری از بافت تومور اشاره کرد. همچنین، نتایج تست BCI باید در کنار سایر اطلاعات بالینی مورد استفاده قرار گیرد و نباید به‌تنهایی مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

نتیجه‌گیری

شاخص سرطان پستان (BCI) یک ابزار مهم در مدیریت و درمان سرطان پستان است که با ارائه اطلاعات دقیق در مورد خطر عود سرطان و پاسخ به درمان هورمونی، می‌تواند به شخصی‌سازی درمان کمک کند.

مطالب مرتبط

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *